Jacques Rivette

به گزارش ایران فیلم به نقل از گاردین، ژاک ریوت که برای ساختن فیلم های روشنفکرانه و طولانی مدت مانند سلین، ژولی به قایق سواری می رود و مزاحم زیبا شهرت دارد امروز در سن ۸۷ سالگی روی در نقاب خاک کشید.

او  در سال های اخیر از بیماری آلزایمر رنج می برد.

ریوت در سال ۱۹۵۳ در روان فرانسه چشم به جهان گشود و به فیلمسازانی مانند فرانسوا تروفو، اریک رومر و کلود شابرول ملحق شد که در کایه دو سینما به سردبیری آندره بازن نویسنده بودند. ریوت مانند آنها به فیلمسازی تشویق شد. نخستین فیلم «او پاریس به ما تعلق دارد» محصول ۱۹۶۱ با استقبال منتقدان رو به رو شد اما شکست تجاری خورد.

ریوت در حلقه منتقدان باقی ماند و در سال ۱۹۵۳ سردبیر مجله کایه دو سینما شد. مجله زیر نظر او نگاه سیاسی پیدا کرد و بازتاب دهنده بینش مارکسیستی ریوت و روشنفکرانه آن دوره شد. ریوت سال ۱۹۶۵ از سردبیری استعفا داد و فیلمسازی را با ساختن «راهبه» با بازی آنا کارینا پی گرفت. در فیلم راهبه ای می خواهد صومعه را ترک کند. نمایش راهبه به دلیل مضمونش تا سال ۱۹۷۶ ممنوع بود. سپس ریوت فیلم تجربی عشق دیوانه را ساخت.

او رفته رفته به خاطر زمان طولانی فیلم هایش به شهرت رسید. در سال ۱۹۹۱، مزاحم زیبا با مدت زمان ۲۳۷ دقیقه به موفقیت غیر منتظره ای دست یافت که شاید به دلیل مضمون فیلم و تولد دوباره یک هنرمند قدیمی بود. همین امر سبب شد که ژاک ریوت فیلم دو قسمتی ژاندارک را با نقش آفرینی ساندرین بونیه بسازد. مدت زمان این فیلم دو قسمتی ۳۳۶ دقیقه بود. آخرین فیلم ژاک ریوت «اطراف یک کوه کوچک» نام دارد که در سال ۲۰۰۹ و با نقش آفرینی جین برکین به نمایش در آمد.

نوشته ژاک ریوت از فیلمسازان موج نوی فرانسه درگذشت اولین بار در سایت ایران فیلم – مرجع دانلود و اخبار سینما پدیدار شد.

فانتزی

Learn more about telugu cinema news telugu360 at http://www.telugu360.com
Tags: